Zaloguj
Reklama

Choroby okresu przekwitania

Autorzy: Salus Natura, informacja prasowa
Choroby okresu przekwitania
Fot. ojoimages
(4)

Nie jest prawdą, że kobieta przechodząca klimakterium na pewno zapadnie na schorzenia często przypisywane temu okresowi. Faktem jest jednak, że wraz z upływem lat zwiększa się ryzyko wystąpienia pewnych chorób i aby ich uniknąć, należy przedsięwziąć szczególne środki.

Reklama

Większość dolegliwości kobiet przed lub po menopauzie jest związana z niedoborem hormonów z grupy estrogenów, które do tej pory były wytwarzane w jajnikach. Można zaobserwować także kumulację czynników niekorzystnie wpływających na zdrowie, które zbierane były przez całe życie.

Do najpoważniejszych schorzeń, na jakie narażona jest kobieta są choroby serca i naczyń oraz osteoporoza.

Dolegliwości sercowo – naczyniowe związane są z tzw. metabolicznym zespołem menopauzalnym, który jest efektem zachodzących w organizmie zmian hormonalnych oraz naturalnego procesu starzenia się. Skutkami zmian w obrębie tego zespołu może być cukrzyca, miażdżyca bądź otyłość (szczególnie otyłość brzuszna), co podnosi nawet trzykrotnie ryzyko zawału serca. Szczególne niebezpieczeństwo niesie ze sobą fakt, że choroby układu sercowo – naczyniowego są rozpoznawane u kobiet średnio o 10 lat później niż u mężczyzn.

Osteoporoza to choroba bardzo często kojarzona z okresem menopauzalnym, jednak może ona dotyczyć także ludzi młodych, mężczyzn, bądź występować po prostu w związku ze starzeniem się organizmu. W czasie przekwitania zmiany w kościach są bezpośrednio związane z przemianami zachodzącymi w jajnikach, gdyż wytwarzane w nich estrogeny (których ilość zaczyna spadać) mają kluczowe znaczenie w utrzymywaniu wysokiego poziomu tzw. masy kostnej. W okresie premenopauzalnym następuje powolne zmniejszanie się masy kostnej o około 1% rocznie, a po menopauzie (ostatniej w życiu kobiety miesiączce) może wzrosnąć nawet do 8%, co najczęściej powoduje podwyższone ryzyko złamań. Osteoporoza jest zatem chorobą występującą głównie po menopauzie, nie wcześniej. W dużej mierze można złagodzić skutki postępujących przemian poprzez stosowanie diety bogatej w wapń i witaminę D3 (sam wapń bez witaminy D niewiele zdziała).

Nie bez znaczenia pozostaje wpływ otyłości na ogólny stan zdrowia ale także odwrotnie – wpływ ogólnego stanu zdrowia i przemian zachodzących w ciele na wystąpienie otyłości. Okres premenopauzy sprzyja zmniejszeniu wysiłku fizycznego, szczególnie, jeśli nie był on regularnie zażywany we wcześniejszych latach życia. Mniejsza tendencja do ruchu ma związek ze zwiększoną męczliwością w tym okresie a także z ogólnym osłabieniem. W połączeniu ze stopniowo spowalnianym metabolizmem (o 1-2% co dziesięć lat) oraz zmniejszaniem masy mięśniowej, prowadzi to nieuchronnie do zwiększenia masy ciała. W tym czasie przeważa otyłość brzuszna (typu jabłko), która szczególnie naraża na choroby sercowo – naczyniowe ale także na nowotwory, choroby mózgu czy kamicę żółciową.

Najskuteczniejsze w zwalczaniu nadwagi są proste, ale wprowadzone na stałe do życia zabiegi, tzn.: przyjmowanie odpowiedniej dawki kalorii dziennie (1000-1200 kcal dziennie dla kobiet, w zależności od trybu życia), zmniejszenie (ale nie całkowite wyeliminowanie!) tłuszczów w diecie oraz zwiększenie aktywności fizycznej – 30 minut dziennie, jak najwięcej razy w tygodniu. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że aktywnością fizyczną nie musi być bieganie czy jazda na rowerze, ale np. lekko przyspieszony marsz z zakupami w drodze ze sklepu do domu, aktywna zabawa z wnukami czy mycie okien. Należy też raczej unikać wszelkiego rodzajów diet obiecujących cudowne efekty w krótkim czasie. Zwykle wymagają one wielu wyrzeczeń i mogą prowadzić do frustracji oraz niezadowolenia.

Dobrą wiadomością jest to, że wyeliminowanie czynników ryzyka takich jak palenie tytoniu czy nadwaga oraz sumienne leczenie cukrzycy czy nadciśnienia decyduje o skuteczności zapobiegania wielu powikłaniom oraz poważniejszym schorzeniom a także o skuteczności ich leczenia. Nawet, jeśli dana choroba już została zdiagnozowana należy zrobić wszystko, aby poczyniła jak najmniejsze zmiany w naszym ciele.

Piśmiennictwo
Reklama
(4)
Komentarze