Zaloguj
Reklama

Ciąża krok po kroku - początek

Autor/autorzy opracowania:

Źródło tekstu:

  • Ciąża tydzień po tygodniu, Annette Nolden
    Karen Evennett "Ciąża i macierzynstwo"

Kategorie ICD:


Ciąża krok po kroku - początek
Fot. ojoimages
(0)

Jesteś w ciąży? A może dopiero starasz się o dziecko? Nasz krótki poradnik przeprowadzi Cię przez wszystkie etapy ciąży - począwszy od zapłodnienia, na porodzie kończąc.

Zapłodnienie

Do zapłodnienia dochodzi w momencie, gdy plemnik dotrze do komórki jajowej, przebije jej osłonkę i połączy się z jej materiałem genetycznym. Gratulacje- od tego momentu mówimy o ciąży! Od teraz, przez najbliższe czterdzieści tygodni będzie się rozwijać nowe życie.  Zapłodniona komórka jajowa, zagnieżdża się w błonie śluzowej, która umożliwia jej rozwój.

Objawy ciąży

Niekiedy, jako jeden z symptomów ciąży podaje się plamienie implantacyjne. Objawia się pojawieniem się niewielkiej ilości krwi, przypominającej skąpą miesiączkę. Plamienie implantacyjne towarzyszy momentowi implantacji czyli zagnieżdżania się zapłodnionej komórki jajowej.

Do najczęstszych objawów ciąży zalicza się: bolesność i powiększenie piersi tuż przed planowaną miesiączką, silne mdłości (u ok. 80% kobiet), awersje jedzeniowe, zachcianki oraz oczywiście brak miesiączki.  

Najlepszą metodą na potwierdzenie cięży jest wykonanie testu ciążowego lub oznaczenie hormonu hCG (gonadotropiny kosmówkowej) we krwi. Za wszystkie zmiany w organizmie, odpowiedzialne są hormony - wzrost stężenia hormonów, które są odpowiedzialne za utrzymanie ciąży często wywołują wiele „dziwnych” dla kobiety symptomów, jak np. nagłe pogorszenie gęstości włosów, silne przetłuszczanie skóry głowy. Inne symptomy to częsta potrzeba oddawania moczu, zaparcia, bóle głowy, bóle pleców, niekiedy pojawianie się pleśniawek.

Prawidłowe odżywianie kluczem do zdrowej ciąży

Pamiętaj, w ciąży nie należy jeść za dwoje. Należy odżywiać się mądrze i racjonalnie, tak aby dostarczyć niezbędnych składników odżywczych rozwijającemu się dziecku. Co więc radzą specjaliści? Przede wszystkim jedz tylko to co świeże.

fot. pantherstock

 

Unikaj produktów, których termin przydatności do spożycia minął. Nie jedz surowego i niedogotowanego mięsa! Unikaj tatara czy befsztyka. Lubisz kogel mogel? Wystrzegaj się surowych jaj, nieopatrznie można zarazić się Salmonellą.  Unikaj dań ekspresowych- zupek z kubka i innych „wynalazków”. Pamiętaj- tego typu produkty to bomby chemiczne! Pamiętajmy, że w ciąży ważna jest rozwaga. Staraj się, aby dieta była bogata w ryby, gotowane mięso, warzywa i owoce.

Spożywaj kwas foliowy - jest ważny dla prawidłowego rozwoju dziecka, wpływa bowiem na rozwój układu nerwowego. Gdzie jest najwięcej kwasu foliowego? Szukaj go w słoneczniku, bobie, orzechach.

(0)
Reklama
Komentarze