Zaloguj
Reklama

Domowe koktajle – co możesz zrobić dla swojego zdrowia w domu ?

Autor/autorzy opracowania:

Źródło tekstu:

  • David A. Bender, Peter A. Mayes: Mikroelementy odżywcze: Witaminy i składniki mineralne. W: Robert Kincaid Murray, Daryl K. Granner, Victor W. Rodwell: Biochemia Harpera ilustrowana. Wyd. VI uaktualnione. Warszawa: PZWL, 2008, s. 588. ISBN 978-83-200-3573-5

Adres www źródła:

Kategorie ATC:


Domowe koktajle – co możesz zrobić dla swojego zdrowia w domu ?
Fot. panthermedia
(0)

Lubisz owoce i warzywa ? Dbasz o zdrowie ? Sezon owocowo – warzywny właśnie się rozpoczyna. Korzystając z dobrodziejstw, jakie daje nam Matka Natura warto spróbować polepszyć stan swojego zdrowia i samopoczucia ! Dobroczynne właściwości witamin i składników mineralnych zawartych w owocach i warzywach poprawią nie tylko nastrój ale również pozytywnie wpłyną na nasze zdrowie. Warto wiedzieć, które owoce i warzywa obfitują w jakie witaminy, aby codziennie dostarczać sobie porcji zdrowia !

Reklama

Owocowo – warzywny zawrót głowy !

Warzywa i owoce są fantastycznym źródłem witamin, mikroelementów i antyoksydantów. Ze względu na dużą zawartość wymienionych składników w świeżych owocach i warzywach, warto sięgnąć po nie zwłaszcza teraz – kiedy rozpoczyna się sezon. Dostarczanie witamin i mikroelementów pozytywnie wpływa na stan naszego zdrowia jak i samopoczucie. Warto więc sięgać po owoce i warzywa, aby urozmaicić dietę i podreperować stan swojego zdrowia.

Witaminy, mikroelementy, antyoksydanty

Witaminy są  niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Co ważne, organizm ludzki nie syntetyzuje samodzielnie witamin, stąd tak ważne jest dostarczanie ich z pożywieniem !

  • Witamina A - jest odpowiedzialna m.in. za prawidłowe funkcjonowanie wzroku, stąd jej niedobór może prowadzić do tzw. kurzej ślepoty. Dodatkowo, wpływa na prawidłowy wzrost i rozwój kości. Co ciekawe, zapobiega rozwojowi krzywego zgryzu !
  • Witamina E - jest ważna przede wszystkim dla mięśni  i układu krwionośnego – zapobiega chorobom układu krążenia, pozytywnie wpływa na proces krzepnięcia krwi. Niedobór witaminy E może prowadzić do problemów z płodnością.
  • Witamina K – uczestniczy w prawidłowym przebiegu procesów związanych z krzepnięciem krwi. Jej niedobór może wpływać na zaburzenia pracy jelit.
  • Witamina B1 – odpowiada za stan tkanki nerwowej. Jej niedobór może wywołać chorobę beri – beri, objawiającą się zaburzeniami funkcjonowania układu nerwowego, drżeniem mięśni.
  • Witamina B2 – uznawana jest za ważną witaminę warunkującą prawidłowy wygląd skóry. Jej niedobór prowadzi do zapalenia skóry, łojotoku, niekiedy łysienia.
  • Witamina B6 – pełni ważną rolę dla prawidłowego funkcjonowania erytrocytów i przeciwciał. Jej niedobór wywołuje stany zapalne skóry, anemię.
  • Witamina C – odpowiada za prawidłowy stan tkanki łącznej, niezbędna w syntezie kolagenu oraz wzmacnia odporność. Jej niedobór może wywoływać szkorbut – czyli krwawienie i owrzodzenie dziąseł, osłabienie odporności.

Mikroelementy to tak naprawdę składniki śladowe, które znajdują się tkankach roślinnych. Do mikroelementów zalicza się pierwiastki, takie jak miedź, chrom, molibden, cynk, mangan czy selen. Wszystkie one wpływają na funkcjonowanie organizmu oraz biorą udział w przemianach zachodzących w komórkach, co jest niezbędne dla zapewnienia zdrowia organizmu.

Antyoksydanty nazywane są również przeciwutleniaczami. To bardzo ważna grupa związków, które najprawdopodobniej są skuteczne w walce z rakiem. Dodatkowo, antyoksydanty uważane są za związki, które spowalniają procesy starzenia. Naturalnymi oksydantami są niektóre witaminy, jak witamina E, C, A.  Rolą antyoksydantów jest „wychwytywanie” tzw. wolnych cząsteczek reaktywnego tlenu. Dlaczego jest to tak ważne? Tlen reaktywny zawiera tzw. niesparowane elektrony, które naukowcy uważają za głównych sprawców wielu chorób cywilizacyjnych m.in. raka.

Które warzywa i owoce warto jeść aby polepszyć stan zdrowia ?

Wybierając owoce i warzywa, warto wiedzieć, które są bogactwem konkretnych składników odżywczych.

  • Bogactwem witaminy A są : marchew, pomidory, papryka, dynia. Brokuły.
  • Witamina E znajduje się przede wszystkim w kiełkach pszenicy oraz zielonych częściach warzyw, np. w liściach sałaty czy brokułach
  • Źródłem witamy K są kapusta, szpinak, sałata, kalafior, rośliny strączkowe, pomidory i truskawki.
  • Witamina B1 znajduje się w fasoli, warzywach liściastych.
  • Witamina B2 – odnajdziemy ją w liściach warzyw, pełnych ziarnach zbóż.
  • Witamina B6 – jej świetnym źródłem są banany, zielone warzywa i soja.
  • Źródłem witaminy C są przede wszystkim cytrusy – pomarańcze, cytryny, kiwi ale również truskawki czy porzeczki.

fot. panthermedia

Przykładowe przepisy na koktajle

Koktajl owocowo – warzywny na dobry początek dnia

Składniki : szklanka wody, ½ banana, 1 jabłko, ½ awokado, garść szpinaku, sok z ½ cytryny, łyżeczka nasion lnu.

Warzywa i owoce  blendujemy, dodajemy wodę i sok z cytryny oraz len.

Koktajl dla dzieci

Pęczek natki, jabłko, gruszka, kilka migdałów, 2 figi, 3 łyżki jagód goji, 3 łyżki mielonego siemienia i 2 łyżki mielonego sezamu, woda lub mleko migdałowe.

Koktajl radość o poranku

2 filiżanki szpinaku, 1 banan, 2 filiżanki soku pomarańczowego, 1 filiżanka borówek i 1 filiżanka truskawek.

Koktajl chlorofilowy nr 1

Pęczek zielonej pietruszki, liść selera, liście sałaty, 1 banan, plasterek imbiru, ½ szklanki dobrego jogurtu naturalnego, 1 szklanka wody, sok z cytryny, kiełki lucerny.

Koktajl chlorofilowy nr 2

Mleczko kokosowe, awokado, 2 pomidory bez skórki, 2 filiżanki kapusty pekińskiej, 1 papryka bez pestek, kilka liści sałaty, ząbek czosnku, pęczek bazylii, kilka listków mniszka, 1 cebula.

Wzmacniacz odporności

½ ogórka, ¼ pora, 1/3 filiżanki kiełków rzodkiewki, 1 ząbek czosnku, 4 łyżki soku z cytryny, 1 awokado, 1 filiżanka wody.

Z gruszką i jabłkiem

Pęczek natki, jabłko, gruszka, kilka migdałów, 2 figi, 3 łyżki jagód goji, 3 łyżki mielonego siemienia i 2 łyżki mielonego sezamu, woda lub mleko migdałowe.

Jagodowo – jeżynowy

2 filiżanki wody, 1 filiżanka jagód, 1 filiżanka jeżyn, 1 dojrzała gruszka, ½ pęczka fioletowego jarmużu.

Winogronowo – bananowy

3 filiżanki czerwonych winogron, 2 gruszki, 7 liści buraka, pół pęczka natki, 1 banan.

Pamiętajmy ! Świeże warzywa i owoce są najlepszym źródłem witamin ! Spożywane regularnie, z pewnością przyczynią się nie tylko do polepszenia samopoczucia ale przede wszystkim – polepszenia zdrowia. Żywieniowcy zalecają, aby codziennie spożywać minimum pięć porcji warzyw i owoców. Koktajle świetnie się do tego nadają !

 

Reklama
(0)
Komentarze