Zaloguj
Reklama

Pierwsze objawy ciąży – jak je przeżyć?

Pierwsze objawy ciąży – jak je przeżyć?
Fot. shutterstock.com
(5)

Ciąża jest wyjątkowym wydarzeniem w życiu każdej kobiety. Ważne jest, aby nie przegapić pierwszych objawów z nią związanych, ponieważ pozwoli to nam lepiej zadbać o siebie i nowe życie już od pierwszych tygodni.

Podane poniżej objawy występują przeważnie wspólnie, rzadko w pojedynkę. Gdy zauważymy u siebie kilka z poniższych dolegliwości, warto zrobić test ciążowy (dostępny w aptekach i drogeriach), który wykrywa w moczu gonadotropinę kosmówkową ( hormon pojawiający się w organizmie kobiety podczas ciąży). Pamiętajmy jednak, że ostateczną diagnozę o ciąży wydaje lekarz.
 
Tkliwość piersi


Zmiany w biuście są związane ze wzrostem tkanki gruczołów piersiowych pod wpływem hormonów. Piersi stają się wrażliwe, bolesne i powiększają się przez całą ciążę. Brodawki sutkowe mogą mieć ciemniejszy kolor. Zadbaj o odpowiedni biustonosz, który zapewni piersiom komfort.
 
Mdłości

Pojawiają się u większości kobiet, ale są też takie kobiety, które ich nie doświadczają.  Zwykle trwają przez pierwszy trymestr ciąży o rannej porze, ale mogą występować też o innych porach dnia i nocy. Przyczyny mdłości nie są do końca znane.

Mdłości „uczulają” kobietę na to, co je w czasie ciąży, ponieważ nie wszystkie pokarmy (surowe mięso, sery pleśniowe) są zdrowe dla płodu. Niestety nie ma dobrej recepty na mdłości, jednak czasem mogą je złagodzić: herbata imbirowa, lekkie śniadania i małe posiłki.

Częste oddawanie moczu


Częstsze wizyty w toalecie są związane z powiększającą się macicą, która uciska pęcherz i zmniejsza jego objętość. Jest to objaw nie tylko należący do najwcześniejszych, ale i towarzyszy kobiecie, przez cały okres ciąży z różnym nasileniem.

fot.ojoimages


Senność, zmęczenie


Organizm kobiety przechodzący zmiany podczas ciąży, potrzebuje dużo energii. Osłabienie i zawroty głowy są efektem przeciążenia, związanego z wykształcaniem łożyska i intensywnym rozwojem płodu w pierwszych tygodniach.  Należy pamiętać o częstym odpoczynku i odpowiednim wysypianiu się.
 
Brak miesiączki

Warto wiedzieć, że brak miesiączki może być wynikiem problemów ze zdrowiem (nieodpowiednia dieta, stres), a nie pierwszym objawem ciąży. Bywa i tak, że krwawienie pojawia się regularnie przez pierwsze dwa, trzy miesiące, co może okazać się dla nas mylące.


W czasie ciąży nie należy rezygnować z ruchu. Umiarkowana aktywność fizyczna nie powinna nikomu zaszkodzić. Bywa, że kobiety na wieść o ciąży przestają normalnie funkcjonować i rezygnują ze swojego dotychczasowego trybu życia, zamieniając go na pełne trosk i lęku. Ważne jest utrzymanie odpowiedniej aktywności fizycznej i dobrego samopoczucia przez cały okres ciąży, aby przy porodzie (szczególnie naturalnym) być w dobrej kondycji fizycznej.


Ćwiczenia mogą pomóc w uporaniu się z dolegliwościami występującymi w ciąży, takimi jak: żylaki, zaparcia i bóle kręgosłupa. Istnieją formy aktywności fizycznej, które można uprawiać na każdym etapie ciąży. Należą do nich: spacery (poprawiają samopoczucie i krążenie), pływanie (woda utrzymuje całe ciało, ryzyko obrażeń jest znikome, a ćwiczą wszystkie mięśnie) i ćwiczenia rozciągające.
 
Niektóre sporty są oczywiście przeciwwskazane – jazda konna, sporty siłowe i walki, ze względu na duże ryzyko urazów i upadków.  


Rozsądnie dobierane formy aktywności fizycznej, w zależności od naszego stanu zdrowia i samopoczucia, mogą przynieść bardzo wiele korzystnych skutków dla naszego organizmu. Ciesz się radosnym oczekiwaniem na dziecko przez cały okres ciąży i nie traktuj jej jak chorobę.
 

(5)
Reklama
Komentarze