Serwisy Medforum

Reklama

Podstawowe zasady stosowania tabletek antykoncepcyjnych

Podstawowe zasady stosowania tabletek antykoncepcyjnych
Fot. ojoimages
(4)

W artykule adresowanym przede wszystkim do młodych kobiet, przedstawiono podstawowe zasady postępowania podczas stosowania hormonalnych tabletek antykoncepcyjnych. Umożliwia on kobietom znalezienie wielu odpowiedzi na najczęściej nurtujące je pytania dotyczące tej właśnie metody zapobiegania ciąży.

Tabletki antykoncepcyjne uważane są za jedną z najskuteczniejszych metod zapobiegania ciąży. Aby jednak ich skuteczność była najwyższa konieczne jest przestrzeganie „żelaznych” zasad podczas ich stosowania. Podjęcie decyzji o rozpoczęciu doustnej antykoncepcji hormonalnej wiąże się z uświadomieniem kobiecie, iż taka forma antykoncepcji wymaga od niej dużej samodyscypliny i systematyczności, gdyż tabletka musi być przyjmowana regularnie co 24 godziny. Najlepiej, żeby zażywana była zawsze o tej samej godzinie. Tylko taki system przyjmowania hormonów jest gwarancją ich skutecznego działania, a tym samym pewnego zabezpieczenia przed ciążą. Każde pominięcie tabletki lub też wydłużenie przerwy pomiędzy kolejnymi opakowaniami zwiększa ryzyko wystąpienia owulacji, zapłodnienia a w konsekwencji ciąży. Poza tym może spowodować rozregulowanie całego układu hormonalnego oraz pojawienia się skutków ubocznych działania preparatu. Najczęściej są to plamienia i krwawienia międzymiesiączkowe, bóle głowy, nudności czy brak krwawienia w czasie 7 dniowej przerwy między opakowaniami.

Pierwszą tabletkę należy przyjąć w pierwszym dniu krwawienia miesiączkowego. U niektórych kobiet, szczególnie u tych z zaburzeniami hormonalnymi, nawet na kilka dni przed spodziewaną miesiączką mogą pojawiać się nieznaczne plamienia. Nie uznaje się ich jednak za pierwszy dzień miesiączki. Tabletkę należy zażyć dopiero wtedy, gdy pojawi się krwawienie. Następnie, dokładnie co 24 godziny zażywa się jedną tabletkę, aż do skończenia danego opakowania. Przez siedem kolejnych dni nie przyjmuje się tabletek. Jest to czas, podczas którego dochodzi do tzw. krwawienia z odstawienia, przypominającego miesiączkę, wywołanego zaprzestaniem przyjmowania leku. Nie jest to jednak miesiączka, gdyż mechanizm krwawienia jest zupełnie inny. Jest ono zazwyczaj nieco krótsze, mniej bolesne i obfitsze aniżeli krwawienie miesiączkowe. Najczęściej pojawia się ono w 2-3 dniu po zażyciu ostatniej tabletki i może nie zakończyć się przed rozpoczęciem kolejnego opakowania. Nie stanowi to żadnego niepokojącego objawu. Po siedmiu dniach, lecz niekoniecznie po zakończeniu krwawienia, rozpoczyna się przyjmowanie pigułek z następnego opakowania. Jeżeli w przerwie między opakowaniami nie pojawi się krwawienie, to w przypadku, gdy wykluczone zostanie istnienie ciąży, należy rozpocząć przyjmowanie kolejnego opakowania.

 

fot. pantherstock

 

W sporadycznych przypadkach pierwsze opakowanie można rozpocząć również od 2 do 5 dnia miesiączki, ale równocześnie należy stosować dodatkowe środki zabezpieczające w ciągu pierwszych 7 dni stosowania leku. Przerwę pomiędzy kolejnymi opakowaniami w zależności od potrzeb można skrócić bądź też nie robić jej wcale, unikając w ten sposób krwawienia z odstawienia. Dotyczy to przede wszystkim sytuacji, w których kobieta chce zmienić dzień występowania krwawienia (aby krwawienie nie pojawiało się np. w weekendy), bądź też chce go uniknąć (np. urlop, ważne spotkanie, egzaminy itp.). Przerwa nie może jednak być dłuższa aniżeli 7 dni.

(4)

Autor/autorzy opracowania:

  • Dr Zofia Polska

Recenzenci:

  • Prof. dr hab. n. med. Anita Olejek (Konsultant Wojewódzki z Zakresu Położnictwa i Ginekologii - woj. śląskie). Dr. n. med. Piotr Bodzek.

Źródło tekstu:

  • Forum Ginekologiczne

Adres www źródła:

Tagi:

Komentarze

  • 09 Wrzesień 13:49:05

    Czy podczas 7-dniowej przerwy nadal jestem zabezpieczona?

  • Początkująca
    Zalogowani użytkownicy mają możliwość budowania własnego statusu na forach grupy Medforum.
    Po napisaniu odpowiedniej ilości postów przy avatarze pojawi się odpowiedni status.
      Początkujący/ca - mniej niż 100 postów
      Wtajemniczony/na - pomiędzy 101 a 300 postów
      Forumowicz/ka - pomiędzy 301 a 1200 postów
      Komentator/ka - pomiędzy 1201 a 3600 postów
      Lider/ka opinii - pomiędzy 3601 a 6000 postów
      VIP - więcej niż 6001 postów
    28 Sierpień 14:51:47

    czy któraś źle się czuła może po tabletkach? co było przyczyną?

  • 25 Sierpień 09:39:25

    Witam, chciałabym się zapytać jak to jest z tymi tabletkami bo jakis czas temu z 3 razy zapomnialam wziąć tabletki i bralam wtedy obie na raz, natomiast teraz skończyłam blister i mialam przerwe 7 dniową gdzie zawsze dostawalam okres w 3 dniu... teraz skonczyl się juz tydzien a okresu nie bylo wiec wzielam tabletke z nowego blistru... tabletki biore od ponad roku i nigdy tak nie mialam... do tego dochodzą jakies duszności,nudności ale bez wymiotów,oraz senność mam tak od jakiegoś czasu, czy to może być ciąża ?

  • 24 Sierpień 21:55:11
    Gość 2014-07-16 12:50:10
    Witam, mam pytanie. Po 21 tabletkach powinnam mieć krawienie z odstawienia, czy podczas tych 7 dni przerwy nie przyjmowania tabletek mogę uprawiać seks bez zabezpieczenia bez obawy zajścia w ciążę?
  • 21 Lipiec 15:07:19

    Witam. Mam takie pytanie tabletki antykoncepcyjne zaczęłam przyjmować 6 czerwca, przez kilka dni miałam lekkie plamienie, ( pominęłam kilka tabletek z własnej głupoty bo zapomniałam zabrać ich na wakacje) po 21 dniach dostałam plamienia bardzo lekkie i trwało tylko 1 dzień. postanowiłam zaprzestać brać te tabletki, lecz za namową chłopaka kolejne opakowanie zaczęłam brać 10 lipca. Współżyliśmy w tym czasie normalnie, tabletki biorę nadal lecz zastanawiam się czy mogło dojść do zapłodnienia. Nie mam niby typowych objawów, ale mam podwyższona temperaturę powyżej 37,2, strasznie bolą mnie piersi( ból zaczął się gdzieś w okolicach 5 lipca), czuje takie mrowienie, jestem ospała i zmęczona i mam uczucie duszności i zatkanego nosa. Proszę pomóżcie . Boję sie a mam dopiero 19 lat.

Polecamy

http://static2.medforum.pl/cache/logos/EX_M3_DocOffice-36_lekarz_mezczyzna_wizyta_rozmowa_z_pacjentka_kobieta_ojoimages_cr-W300H200.jpgFot. ojoimagesAntykoncepcja hormonalna a nowotwory.
Znaczący odsetek kobiet w wieku rozrodczym rezygnuje z wyboru...
Twoja sugestia