Serwisy Medforum

Reklama

Zespół policystycznych jajników – informacje dla pacjentek.

Zespół policystycznych jajników – informacje dla pacjentek.
Fot. Pantherstock
(4)

W artykule omówiono szereg objawów składających się na zespół policystycznych jajników (PCO) będący częstą przyczyną niepłodności u kobiet.

Zespół policystycznych jajników (PCO) to schorzenie określane również jako zespół wielotorbielowatych jajników lub też zespół Steina-Leventhala. Dotyczy on kobiet w wieku rozrodczym i stanowi częstą przyczynę niepłodności u kobiet. Szacuje się, iż choroba ta występuje u około 5% kobiet w wieku reprodukcyjnym. Pomimo tego, iż schorzenie to wiąże się z występowaniem wielu charakterystycznych objawów, rozpoznanie nie zawsze jest jednoznaczne i nastręcza wiele trudności.

Większość objawów zespołu policystycznych jajników wywołana jest zaburzeniami  równowagi hormonalnej. Nadmierne wytwarzanie męskich hormonów płciowych tzw. androgenów przez jajniki, będące podstawową przyczyną występowania tego zespołu, wywołuje zachwianie prawidłowego funkcjonowania całego układu hormonalnego kobiety. Obserwuje się podwyższony poziom LH oraz obniżony poziom FSH we krwi co powoduje zaburzenia wzrostu i dojrzewania pęcherzyków jajnikowych.

Do najbardziej charakterystycznych objawów PCO należą zaburzenia miesiączkowania, niepłodność oraz hirsutyzm. Stwierdzenie któregoś z tych objawów może nasuwać przypuszczenia o ewentualnym istnieniu tego schorzenia.

W przypadku PCO najczęściej występują skąpe krwawienia miesiączkowe bądź też nie pojawiają się one wcale i możemy wówczas mówić o wtórnym braku miesiączki. Zaburzenia cyklu miesiączkowego mogą stać się przyczyną wielu chorób związanych z nadmiernym oddziaływaniem hormonów na błonę śluzową macicy, powodując jej przerost. Większość cykli w PCO to tzw. cykle bezowulacyjne, w których nie dochodzi do uwolnienia komórki jajowej zdolnej do zapłodnienia. Cykle bezowulacyjne spowodowane są zaburzeniami hormonalnymi. Zmiany hormonalne powodują, że w cyklu miesiączkowym dochodzi do wzrostu pęcherzyka Graffa, w którym mieści się komórka jajowa lecz nie dochodzi do jej uwolnienia. Pod wpływem androgenów pęcherzyk obumiera w wyniku czego tworzy się maleńka cystka. Powtarzająca się sytuacja w kolejnych cyklach powoduje powstawanie licznych torbielek w jajniku co w rezultacie doprowadza do jego znacznego powiększenia. Torbielki te najczęściej umiejscawiają się blisko zewnętrznej powierzchni jajników. Cykle bezowulacyjne stanowią główną przyczynę niepłodności kobiecej. Brak owulacji uniemożliwia bowiem zajście w ciążę. Występowanie wielotorbielakowatych jajników najłatwiej rozpoznać w badaniu ultrasonograficznym. Jeżeli stanowią one jedyny objaw PCO schorzenie to najczęściej rozpoznawane jest w trakcie kontrolnych badań ginekologicznych.

 

fot. pantherstock

 

Bardzo często występującym objawem PCO jest nadmierne owłosienie u kobiet pojawiające się w miejscach typowych dla mężczyzn. Takie zaburzenie nosi nazwę hirsutyzmu i związane jest z nadmiarem androgenów w organizmie. Owłosienie pojawia się na klatce piersiowej, twarzy, ramionach, brzuchu oraz innych częściach ciała. Często zauważa się jednocześnie nadmierne wypadanie włosów lub też łysienie typu męskiego. Czasami dołączają się zaburzenia polegające na występowaniu różnego rodzaju zmian skórnych.

(4)

Autor/autorzy opracowania:

  • Dr Zofia Polska

Tagi:

Komentarze

  • Wtajemniczona
    Zalogowani użytkownicy mają możliwość budowania własnego statusu na forach grupy Medforum.
    Po napisaniu odpowiedniej ilości postów przy avatarze pojawi się odpowiedni status.
      Początkujący/ca - mniej niż 100 postów
      Wtajemniczony/na - pomiędzy 101 a 300 postów
      Forumowicz/ka - pomiędzy 301 a 1200 postów
      Komentator/ka - pomiędzy 1201 a 3600 postów
      Lider/ka opinii - pomiędzy 3601 a 6000 postów
      VIP - więcej niż 6001 postów
    25-10-2014 21:20:55

    Tak, zaczynam go brać Próbuje czego sie da, w nadzieji że uda mi się zajść w ciążę naturalnie bez stymulacji

  • Początkująca
    Zalogowani użytkownicy mają możliwość budowania własnego statusu na forach grupy Medforum.
    Po napisaniu odpowiedniej ilości postów przy avatarze pojawi się odpowiedni status.
      Początkujący/ca - mniej niż 100 postów
      Wtajemniczony/na - pomiędzy 101 a 300 postów
      Forumowicz/ka - pomiędzy 301 a 1200 postów
      Komentator/ka - pomiędzy 1201 a 3600 postów
      Lider/ka opinii - pomiędzy 3601 a 6000 postów
      VIP - więcej niż 6001 postów
    25-10-2014 20:54:08
    HappyPaquarette 2014-10-20 10:57:43
    Rudex a czym się stymulowałaś? Ja mam wysoki testosteron i przez to brak owulacji, nie mam pojęcia czym się wspomagać.
    Narazie do tycznia mam być na antykoncepcji, ale boję się że ona nic nie da. Chciałabym do stycznia jak najlepiej przygotować organizm do ciąży i marze żeby zaraz po odstawieniu tabletek anty zajść w ciąże. Tylko nie wiem za bardzo czym organizm przygotować. Znacie może jakieś wspomagacze oprócz inofemu? Bo inofem zaczynam od czwartku brać (od 1 dnia cyklu).


    Przepraszam, ale dopiero odczytałam Twoje pytanie. Stymulowana byłam CLO, ale to na reepte i trzeba chodzić na monitoringi do ginekologa kilka razy w tygodniu.
    Czytałam na innym wątku, ze zaczynasz działać i pić Inofem
  • Wtajemniczona
    Zalogowani użytkownicy mają możliwość budowania własnego statusu na forach grupy Medforum.
    Po napisaniu odpowiedniej ilości postów przy avatarze pojawi się odpowiedni status.
      Początkujący/ca - mniej niż 100 postów
      Wtajemniczony/na - pomiędzy 101 a 300 postów
      Forumowicz/ka - pomiędzy 301 a 1200 postów
      Komentator/ka - pomiędzy 1201 a 3600 postów
      Lider/ka opinii - pomiędzy 3601 a 6000 postów
      VIP - więcej niż 6001 postów
    23-10-2014 20:58:51

    Misiączki teraz są sztuczne, po antykoncepcyjne tabletki to 3 tygodnie hormon ów i 1 tydzien tabletek placebo czyli takich cukiereczków bez leku.... i w tym 4 tygodniu powinno wystąpić krwawienie po odstawieniu hormonu. u mnie to 3 - 4 dni lekkiego krwawienia, powiedziałabym mocne plamienie i wogole bez bólu. Podobno tak jest przy tabletkach... Jak odstawie to się okaże czy coś dały bo nie zawsze działają podobno Ale poki co to przynajmniej w równych odstępach mam miesiączke i nie mam takich boleści, jedyne plusy chyba

  • 23-10-2014 15:28:43

    Moja historia jest podobna, bo od zawsze mam bolesne, niereguralne i obfite miesiączki. Moja mama ma tak samo, więc to uważalam za normalne i twierdzilam, ze jakos trzeba z tym zyc. Pozniej zaczely sie problemy z niska hemoblobina i zelazem (w wieku 14 lat juz chodzilam do ginekologa), ale nie wiedzial co jest tego przyczyna, a na hormony bylam jeszcze za mloda. Pozniej chodzilam do innych lekarzy to mowili, ze mam torbielka na jajniku, ktory nie jest grozny i zapisywali ziolowe tabletki. A objawy tylko zaczely sie nasilac... teraz od paru lat doszlo mi owlosienie, tradzik caly czas jest, problemy z zoladkiem, wlosami, paznokciami i potworne zmeczenie. Na razie nie planuje ciazy (mam 23 lata), ale chce zaczac cos z tym robic, bo jest coraz gorzej... To mowisz ze to roczna kuracja hormonami? A widzisz u siebie poprawe? Miesiaczki staly sie reguralne i mniej bolesne?

  • Wtajemniczona
    Zalogowani użytkownicy mają możliwość budowania własnego statusu na forach grupy Medforum.
    Po napisaniu odpowiedniej ilości postów przy avatarze pojawi się odpowiedni status.
      Początkujący/ca - mniej niż 100 postów
      Wtajemniczony/na - pomiędzy 101 a 300 postów
      Forumowicz/ka - pomiędzy 301 a 1200 postów
      Komentator/ka - pomiędzy 1201 a 3600 postów
      Lider/ka opinii - pomiędzy 3601 a 6000 postów
      VIP - więcej niż 6001 postów
    23-10-2014 09:33:10

    miałam cykl 40-50 dniowy ale zwalałam to na stres, bardzo bolesne miesiączki, ale moja mama też takie miewała wiec uważałam to za norme, cała jestem szczupła ale brzuuszek mam jak w 3 miesiącu....
    nie zdawałam sobie sprawy że to może być objawem czegokolwiek, poszłam do dobrego lekarza z myślą o niedalekiej ciąży ale na temten moment (rok temu pierwsza wizyta) byłam profilaktycznie. Przy pierwszym badaniu na usg lekarz pokazał mi jajniki i zacząl tłumaczyc ze najprawdopodobniej PCOS, od razu przepisał badanie hormonów. I testosteron baaardzo wysoki wyszedł... zdecydował że najlepiej będzie dla mnie zastosować kilkumiesięczną terapię tabletkami anty, z zawartością żeńskich hormonów, dzięki którym jajniki się supokoją, testosteron spadnie i wyrównają się miesiączki. Ostatnie opakowanie kończę w styczniu, kazał przyjść w 12dc na usg w celu sprawdzenia czy terapia zadziałała i czy mam owulacje. Jeśli tak to instensywnie się starać, jeżeli nie zacznie mnie stymulować. Zobaczymy co wyniknie

Polecamy

http://static2.medforum.pl/cache/logos/be000081_kobieta_dziecko_matka_zabawa_ojoimages_cr-W300H200.jpgFot. ojoimagesIMSI – nowa procedura in vitro już w...
 PROVITA jest specjalistycznym ośrodkiem zajmującym się...
Twoja sugestia