Zaloguj
Reklama

Menopauza i bezsenność - objawy, diagnoza, leczenie

Menopauza i bezsenność - objawy, diagnoza, leczenie
Fot. Ojoimages
(4)

Bezsenność, częste przebudzanie, trudności z zaśnięciem, zbyt wczesne budzenie się, niespokojny sen pojawiające się u kobiet w okresie przekwitania.

Menopauza i bezsenność - Objawy i przebieg

Zaburzenia snu to jeden z objawów zespołu klimakterycznego pojawiającego się około 50 roku życia, powstającego na skutek zmiany stężeń hormonów płciowych w tym okresie, oraz naturalnego starzenia się organizmu. Prócz zaburzeń sfery psychicznej, do których zalicza się problemy ze snem, w okresie tym występują również zaburzenia naczynioruchowe jak np. uderzenia gorąca, nocne poty. Dolegliwości te najczęściej występują razem.

Warto zauważyć, iż jedna może być przyczyną pojawienia się drugiej. Bezsenność może prowadzić do nadmiernego zmęczenia, rozdrażnienia, osłabienia, spadku chęci do życia, natomiast uderzenia gorąca, pojawiające się najczęściej w nocy mogą stać się przyczyną zaburzeń snu. Nadmierne zmęczenie spowodowane niedostateczną ilością snu może w znaczny sposób wpłynąć na komfort życia i ograniczać aktywność życiową.

Menopauza i bezsenność - Kiedy udać się do lekarza

W razie pojawienia się pierwszych symptomów przekwitania warto zgłosić się do lekarza. Wczesne wprowadzenie odpowiedniej terapii hormonalnej pozwoli na łagodniejsze przejście tego okresu i zminimalizowanie dolegliwości zespołu klimakterycznego.

Jeżeli zaburzenia snu znacznie utrudniają prawidłowe funkcjonowanie konsultacja lekarska jest niezbędna, gdyż zaniedbanie tej dolegliwości może spowodować pogłębienie się objawów psychosomatycznych co może doprowadzić do głębokiej depresji a nawet wywołać chorobę psychiczną. Konieczna może być konsultacja nie tylko ginekologa, który może zaproponować rozpoczęcie hormonalnej terapii zastępczej ale również porada psychiatry.

Menopauza i bezsenność - Leczenie

Sposobów na radzenie sobie z problemami snu jest bardzo wiele. Pomocne stają się nie tylko zmiany pewnych nawyków żywieniowych ale również trybu życia. W celu poprawy jakości snu należy unikać picia wieczorem napojów zawierających kofeinę oraz alkohol, należy wstawać zawsze o tej samej porze, kłaść się spać dopiero, gdy poczuje się senność oraz unikać drzemki popołudniowej. Spacer na świeżym powietrzu, umiarkowane ćwiczenia fizyczne oraz relaksacyjna kąpiel przed snem mogą również mieć wpływ na spokojny sen.

Znaczącą rolę w walce z bezsennością odgrywają aromatoterapia, ziołolecznictwo lub homeopatia. Wśród ziół zmniejszających zaburzenia snu można wymienić:  kwiaty czarnego bzu, korzenie waleriany, kozłek lekarski, melisa lekarska, chmiel zwyczajny. Warte polecenia są również preparaty złożone, które zawierają substancje roślinne zwane fitoestrogenami.

(4)

Materiały zawarte w dziale Specjalista Radzi mają charakter informacyjny i należy je traktować jako dodatkową pomoc przy udzieleniu niezbędnej pomocy choremu oraz jako ewentualny wstęp do leczenia przez specjalistę. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za efekty zastosowania w praktyce informacji umieszczonych w dziale Specjalista Radzi.

Reklama
Komentarze