Zaloguj
Reklama

Znaczenie kwasu foliowego w diecie kobiety ciężarnej

Autor/autorzy opracowania:

Bibliografia:

  1. Szostak – Węgierek D., Cichocka A.: Żywienie kobiet w ciąży. Porady lekarzy i dietetyków, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012.
  2. Wielgoś M.: Biblioteka ginekologa praktyka. Żywienie kobiet w ciąży. Wydawnictwo VIA MEDICA, Gdańsk 2013.

Znaczenie kwasu foliowego w diecie kobiety ciężarnej
Fot. medforum
(0)

Kwas foliowy należy do witamin z grupy B. Jest jedynym suplementem diety o udowodnionym korzystnym wpływie na przebieg ciąży i rozwój płodu. Nazwa wywodzi się od łacińskiego słowa folium, oznaczającego liść, ponieważ uzyskano go ze szpinaku.

Kwas foliowy jest jednym z głównych składników zasad purynowych i pirymidynowych, w związku z tym odgrywa niezbędną rolę w regulowaniu namnażania, wzrostu i funkcjonowaniu komórek. Bierze udział w wytwarzaniu kwasów nukleinowych, wewnątrzkomórkowych substancji niezbędnych do prawidłowego podziału komórek rosnącego płodu.

Objawy i przebieg

Zalecana suplementacja kwasem foliowym:


  • Zapobiega wadom cewy nerwowej u rozwijającego się płodu,
  • Korzystnie wpływa na masę urodzeniowa noworodka, zapobiegając niedożywieniu i zahamowaniu wzrostu płodu,
  • Zapewnia rozwój ośrodkowego układu nerwowego (OUN),
  • Gwarantuje prawidłowe funkcjonowanie przewodu pokarmowego, poprzez uczestnictwo w tworzeniu soku żołądkowego oraz wpływ na zaburzenia trawienia i wchłaniania składników odżywczych,
  • Zapobiega niedokrwistości megaloblastycznej, poprzez uczestnictwo w procesie krwiotwórczym.

Wszystkim kobietom będącym w okresie koncepcyjnym oraz planującym ciążę wskazana jest suplementacja kwasem foliowym w dawce 0,4 mg/dobę, natomiast u kobiet które wcześniej urodziły dzieci z wadami układu nerwowego, przed planowaną ciążą zalecane jest stosowanie kwasu foliowego w dawce 4,0 mg/ dzień.

Suplementację należy rozpocząć co najmniej 6 tygodni przed planowanym poczęciem i utrzymywać przynajmniej do 12 tygodni po zapłodnieniu, pod kontrolą lekarza. Pomimo suplementacji kwasem foliowym ważne jest spożywanie produktów będących źródłem witaminy B9.

Kwas foliowy dostarczymy do organizmu z fasolą, soją, grochem, szpinakiem, brokułami, natką pietruszkiWarto również zaznaczyć, że kwas foliowy jest syntetyzowany przez bakterie jelitowe, lecz jego ilość jest niewystarczająca. Deficyt kwasu foliowego ujawnia się już po 4 miesiącach niedoborów witaminy w diecie.

(0)

Materiały zawarte w dziale Specjalista Radzi mają charakter informacyjny i należy je traktować jako dodatkową pomoc przy udzieleniu niezbędnej pomocy choremu oraz jako ewentualny wstęp do leczenia przez specjalistę. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za efekty zastosowania w praktyce informacji umieszczonych w dziale Specjalista Radzi.

Reklama
Komentarze