Zaloguj
Reklama

DHA u kobiet ciężarnych

DHA u kobiet ciężarnych
Fot. ojoimages
(0)

O kwasie DHA słyszymy coraz więcej. Substancja ta spotykana jest w wielu produktach, a co ważne pełni bardzo ważne funkcje w naszym organizmie. Szczególną rolę kwas ten odgrywa u kobiet będących w ciąży. Dzięki niemu dziecko rozwija się prawidłowo. Co wiemy o kwasie DHA? Jakie jest jego dawkowanie? Jak długo powinny go zażywać kobiety ciężarne? Czy stanowi on zamiennik kwasu foliowego?

Kwas DHA (kwas dokozaheksaenowy), czyli wielonasycony kwas tłuszczowy wchodzi w skład kwasów Omega-3. Nie występuje on w stałej ilości w organizmie. Nie jest także przez niego produkowany dlatego wymaga stałego uzupełniania. Ponieważ jest to bardzo ważny składnik odżywczy powinien być przyjmowany zwłaszcza przez kobiety ciężarne. Pamiętajmy o tym, że przyjmowany w okresie ciąży kwas foliowy nie jest w stanie go zastąpić. Kwas DHA pełni wiele bardzo ważnych funkcji:

  1. DHA stanowi główny materiał budulcowy mózgu. Badania naukowe wykazały, że stanowi aż 60% kory mózgowej a jego spożywanie ma ogromny wpływ na ośrodkowy oraz obwodowy układ nerwowy. Co ważne, odpowiedzialny jest za stymulację rozwoju narządów mowy i wzroku u płodu.  
  2. Zmniejsza ryzyko wystąpienia przedwczesnego porodu (można je zminimalizować nawet do 85% przy regularnym zażywaniu kwasu DHA).
  3. Zmniejsza ryzyko powikłań okołoporodowych przy czym badania naukowe zwracają szczególną uwagę na ryzyko odklejenia łożyska, udaru, pęknięcia wątroby czy urodzenia dziecka o niskiej masie ciała.  
  4. Zmniejszenia ryzyka pojawienia się u młodych matek depresji poporodowej.
  5. U nowo narodzonych dzieci ma ogromny wpływ na poprawę pamięci oraz koncentracji. Najnowsze doniesienia naukowe pokazują, że wzmacnia on odporność u małych dzieci, ogranicza rozwój astmy czy alergii. Zmniejsza ryzyko rozwoju chorób układu krążenia. W chwili obecnej prowadzone są badania mające potwierdzić, że kwas DHA zmniejsza ryzyko infekcji u narodzonych dzieci.  

Według najnowszych wytycznych odnoszących się do suplementacji, kobiety ciężarne powinny przyjmować około 500 mg kwasu DHA dziennie. Oczywiście jest to dodatek do prawidłowej diety. Kwas ten powinien być przyjmowany pod stałą kontrolą lekarską.

Głównym źródłem kwasu DHA są ryby (głównie morskie), olej ryb, algi oraz owoce morza. Kupując ryby ważne jest by znać ich pochodzenie, gdyż olej rybi może być zanieczyszczony metalami ciężkimi. Kluczową kwestią jest także to, że kobieta ciężarna nie powinna jeść surowych ryb oraz owoców morza. Nie wolno jeść ryb drapieżnych, gdyż zawierają one metale ciężkie oraz dioksyny - stanowią one niebezpieczeństwo dla rozwijającego się płodu.

Wiele kobiet ciężarnych w okresie ciąży spożywa olej lniany bądź rzepakowy. Są one bardzo zdrowe, jednakże zawierają one kwas alfa linolenowy, z którego konwersja do kwasu DHA w organizmie człowieka jest niewielka.

Cały czas trwają badania, których celem jest określenie jakie dawki kwasu DHA powinny być przyjmowane przez kobiety ciężarne. W chwili obecnej zakłada się, że:

  1. W przypadku kobiet które jedzą mało ryb powinny one przyjmować około 500mg kwasu DHA
  2. Jednakże w przypadku kobiet z wysokim ryzykiem porodu przedwczesnego zaleca się przyjmować 1000 mg DHA dziennie (suplementacja powinna być włączona już w pierwszym miesiącu ciąży)

Polskie Towarzystwo Ginekologiczne apeluje by kobiety planujące zajść w ciążę, bądź będące w ciąży powinny stosować suplementację kwasem DHA nie tylko w czasie jej trwania, ale także po rozwiązaniu. Ma to ogromny wpływ nie tylko na rozwój dziecka, ale także na zdrowie i samopoczucie kobiety.

(0)
Reklama
Komentarze