Zaloguj
Reklama

Najczęstsze skutki uboczne antykoncepcji hormonalnej

Najczęstsze skutki uboczne antykoncepcji hormonalnej
Fot. panthermedia
(5)

Pigułki antykoncepcyjne przez wielu ludzi bywają uznawane za wyjątkowo skuteczną metodą antykoncepcyjną. Nie ma jednak nic za darmo – u pacjentek, które z nich korzystają, występować mogą różne skutki uboczne. Czy takowe są groźne i czy należy się ich bać? Jakie w ogóle mogą być skutki uboczne tabletek antykoncepcyjnych?

Reklama

Pigułki antykoncepcyjne (tabletki antykoncepcyjne, a zasadniczo, poprawniej mówiąc, antykoncepcja hormonalna) stanowią obecnie jedną z najpopularniejszych metod zapobiegania poczęciu. Prawdopodobnie za popularność tej metody antykoncepcji w największej mierze odpowiada jej skuteczność – otóż skuteczność antykoncepcji hormonalnej sięga nawet powyżej 90%.

Tabletki antykoncepcyjne, mimo wszystko, są jednak lekami. Jak to w przypadku dowolnych innych leków, tak i w przypadku antykoncepcji hormonalnej wyróżnia się czy to przeciwwskazania do jej stosowania, jak i możliwe skutki uboczne zażywania tychże środków. Jak to jest z drugimi z wymienionych -  jakie są najczęstsze skutki uboczne antykoncepcji hormonalnej?

Pigułki antykoncepcyjne prowadzić mogą do wielu różnorodnych zaburzeń, spośród których najczęściej wspomina się o:

  1. dodatkowych plamieniach międzymiesiączkowych,
  2. występowaniu drażliwości piersi,
  3. zmianach śluzu pochwowego (u jednych kobiet dochodzi do nasilenia jego produkcji, u innych zaś dzieje się całkowicie odwrotnie – niektóre pacjentki stosujące antykoncepcję hormonalną doświadczają znacznego zmniejszenia produkcji wydzieliny w drogach rodnych, przez co mogą one zmagać się z suchością pochwy),
  4. bólach głowy,
  5. zaburzeniach nastroju (typowo w postaci jego obniżenia),
  6. nudnościach i bólach brzucha,
  7. spadku libido,
  8. zwiększeniu masy ciała,
  9. epizodach braku miesiączki.

Znaczna większość z wymienionych skutków ubocznych – np. nudności czy dodatkowe plamienia międzymiesiączkowe – najbardziej nasilona jest na początku zażywania pigułek antykoncepcyjnych, później, z biegiem czasu, intensywność takich skutków ubocznych znacząco maleje lub nawet w ogóle dochodzi do ich całkowitego ustąpienia. Jeżeli jednak skutki uboczne antykoncepcji hormonalnej utrzymują się przez dłuższy czas (np. pacjentka ciągle doświadcza drażliwości w obrębie piersi) oraz gdy nie wiadomo, czy dany objaw jest skutkiem ubocznym tabletek antykoncepcyjnych czy też wynika on z czegoś innego (np. opóźnienie miesiączki może być efektem ubocznym doustnej antykoncepcji, ale i może wynikać ono z zajścia w ciążę), to wtedy najkorzystniej jest skonsultować się z lekarzem.

Reklama
(5)
Komentarze