Reklama:

Alkoholowy Zespół Płodowy (Fetal Alcohol Syndrome; FAS) – informacje

Opracowała: lek. Anna Małkowska

Ten tekst przeczytasz w 6 min.

Alkoholowy Zespół Płodowy (Fetal Alcohol Syndrome; FAS) – informacje

Shutterstock

Alkohol u młodych ludzi

Alkoholowy Zespół Płodowy (Fetal Alcohol Syndrome - FAS) jest zespołem chorobowym, która wiąże się z występowaniem nieprawidłowości w zakresie rozwoju fizycznego, umysłowego i prowadzi do zaburzeń zachowania. Są one efektem narażenia płodu na działanie alkoholu.

Reklama:

Tym co już „na pierwszy rzut oka” wskazuje na podejrzenie FAS są cechy dysmorfii. Należą do nich w szczególności:

  • skrócone szpary powiekowe
  • opadające powieki
  • szerokie rozstawienie oczodołów
  • krótkowzroczność, zez
  • krótki, zadarty nos
  • brak rynienki podnosowej
  • szeroka nasada nosa
  • spłaszczona środkowa część twarzy
  • nisko osadzone uszy
  • cienka górna warga
  • małożuchwie

Wyżej wymienione anomalie twarzy, charakterystyczne dla osób z FAS, są najbardziej widoczne w okresie wczesnego dzieciństwa i obecne u ponad połowy dzieci z FAS. Z upływem lat mogą być one coraz mniej zauważalne, co nie oznacza, że dziecko „wyrosło” z FAS.

W niektórych przypadkach FAS/FAE należy różnicować z innymi zespołami chorobowymi, np. ze skutkami narażenia płodu na działanie leków psychotropowych, skutkami narażenia płodu na działanie promieniowania jonizującego, Zespołem Abstynencyjnym Noworodka, zespołem kruchego chromosomu X, zespołem Corelli Se Lange, zespołem Williamsa, autyzmem, mózgowym porażeniem dziecięcym.  

Zasadnicze trudności szkolne i wychowawcze związane z  uszkodzeniem ośrodkowego układu nerwowego  przez alkohol:

  • Zaburzenia zapamiętywania i obniżona koncentracja uwagi.
  • Zaburzenia orientacji przestrzennej (braki integracji sensomotorycznej w wyniku zakłóconego przez alkohol sposobu odbierania bodźców).
  • Zaburzenia rytmów biologicznych (sen – aktywność, problemy w poczuciu czasu)
  • Brak zdolności przewidywania i rozumienia konsekwencji swoich działań.
  • Trudności w planowaniu, organizowaniu ,,stanowiska pracy”.
  • Problemy w zakresie widzenia – szczególnie peryferyjnego, słaba uwaga wzrokowa, trudności z wybieraniem obiektów zależnie od ich rangi (trudności w uczeniu się z podręcznika, rozproszenie ,,uwagi wzrokowej”).
  • Problemy w zakresie słyszenia – nadwrażliwość lub niedowrażliwość słuchowa.
  • Zaburzenia czucia głębokiego, dotykowego, temperatury, bólu wpływają na niepełną ,,świadomość” położenia ciała, upośledzają sprawności grafomotoryczne, utrudniają samoobsługę, zaburzają precyzję wykonywania ćwiczeń, wykresów, prac plastycznych.
  • Dobry rozwój mowy, obszerność i ,,kwiecistość” wypowiedzi maskują braki w zakresie rozumienia mowy innych i czytanego tekstu.
  • Nieumiejętność rozpoznawania uczuć u siebie i innych, brak empatii, trudności w rozumieniu metafor, alegorii, intencji.
     



fot. pantherstock

Wyżej wymienione ograniczenia i nieadekwatne rozumienie możliwości dziecka przez otoczenie ma szereg negatywnych skutków wtórnych. Dzieci z FAS obciążane są często zadaniami zbyt złożonymi i trudnymi, uzyskują słabe wyniki w nauce, co w Polsce mocno wpływa na ich ocenę w domu i szkole. Otrzymują negatywne określenia: zdolnych leni, krnąbrnych, kłamców. Małe postępy szkolne pogarszają ich samoocenę, mogą prowadzić do spadku nastroju i innych objawów depresji, zachowań agresywnych, nadpobudliwości.

Dzieci z FAS mają  problemy w funkcjonowaniu i w klasie i w grupie towarzyskiej, stają się często ofiarami żartów i są odtrącane. Są postrzegane jako naiwne, niedojrzałe, łatwo ulegają sugestiom i namowom innych, a zatem można nimi łatwo manipulować.

Duża grupa dzieci z FAS/FAE rodzi się w rodzinach z problemem alkoholowym, o niskim statusie społecznym – ubogich, uzależnionych od alkoholu, narkotyków i nikotyny. Te dzieci, które pozostaną ,,przy rodzicach‘’ bywają narażone na działanie przemocy, zaniedbania w zakresie wielu życiowych potrzeb, wzrastają wśród niekorzystnych wzorców społecznych.

Aż 80% dzieci i młodzieży dotkniętych FAS/FAE wychowuje się poza rodzinami biologicznymi – w rodzinach adopcyjnych i zastępczych oraz w placówkach opiekuńczo-  wychowawczych.

POWIĄZANE DYSKUSJE NA FORUM Z KATEGORII Ciąża

gość
Pominięcie tabletki
Proszę o poradę i pomoc. Zapomniałam przyjąć 8 tabletkę. Następnego dnia,czyli po 24 godzinach przyjęłam 2 tabletki ( zaległą i tą którą miała być) w dniu kiedy zapomniałam tabletki odbył się stosun...
gość
tabletki kontracept
czy wraz z wzięciem 1 tabletki o wybranej porze dnia i braniu ich regularnie przez 10 dni mogę uprawiać seks bez dodatkowego zabezpieczenia? tabletki kontracept
gość
antykoncepja
jeżeli zażywam tabletki kontracept przez 10 dni wraz z rozpoczęciem miesiączki i chcę uprawiać seks w dni płodne to powinnam użyć dodatkowego zabezpieczenia czy nie jest to potrzebne
gość
kontracept
czy jeżeli biorę te tabletki przez 10 dni 1 raz w życiu a dzień a który chce uprawiać seks wypadają mi dni płodne to powinnam użyć dodatkowego zabezpieczenia czy mogę czuć się bezpiecznie
Paniczny lęk przed ciążą. Czy taka sytuacja była ryzykowna?
Witam. Stosuję tabletki antykoncepcyjne już od 4 lat, na wizytach kontrolnych ginekolog mnie uspokajał, mówił że wszystko działa, jednak z 3 miesiące temu mialam zmianę tabletek na inne i ostatnio do...
Reklama:
Reklama: