Zaloguj
Reklama

Sen ciężarnej, czyli jak spać, żeby się wysypiać?

Ciąża
Fot. wybor_kobiety
Ciąża
(0)

Wiele kobiet w ciąży boryka się z problemami ze snem – i bynajmniej nie dotyczy to wyłącznie bezsenności, ponieważ u niektórych występuje np. nadmierna senność. Jak sobie radzić z tymi anomaliami? Podpowiadamy.

Reklama

Spis treśći:

  1. Udowodnione problemy ze snem
  2. Najlepsze pozycje do spania
  3. Jakich pozycji należy unikać?
  4. Bezsenność w ciąży
  5. Nadmierny sen i uczucie zmęczenia
  6. Stała obserwacja ginekologa

Wiele kobiet w ciąży zadaje sobie pytanie, jakie praktyki wdrożyć, żeby osiągnąć lepszy sen. Problemy ze snem w tym czasie są powszechne, jednak najbardziej uciążliwe stają się w okolicach trzeciego trymestru. Dodatkowo pojawia się stres przed tym, że niektóre pozycje mogą wpłynąć na zdrowie dziecka.

Udowodnione problemy ze snem 

Badania przeprowadzone przez Narodową Fundację Snu wykazały,  że aż 78 proc. kobiet w ciąży ma problemy ze snem, a dodatkowo w trzecim trymestrze u 15 proc. spośród ankietowanych występuje tzw. RLS, czyli zespół niespokojnych nóg.

Dodatkowo zwiększająca się masa ciała, nudności, wzmożony apetyt, rosnący poziom progesteronu, czy ogólne zmęczenie także może negatywnie wpływać na jakość snu.

Najlepsze pozycje do spania 

Wiele kobiet obawia się, że w czasie snu uszkodzą płód lub dziecko, co również negatywnie wpływa na zdrowy i dobry sen.

Zaleca się, by kobiety w drugim i trzecim trymestrze spały na lewym boku. Przebywanie w tej pozycji zwiększa bowiem przepływ krwi do macicy. Kobiety, które narzekają na ból pleców lub bioder mogą dodatkowo umieścić pomiędzy kolanami jedną lub dwie poduszki.

Należy pamiętać, że to jedynie zalecenia. Jeśli kobiecie wygodniej jest spać na prawym boku w tym okresie, oczywiście może to robić. Nie ma bowiem badań naukowych potwierdzających zły wpływ tej pozycji na rozwój dziecka.

Jakich pozycji należy unikać? 

Eksperci twierdzą, że niektóre pozycje są mniej wskazane w trakcie ciąży.

Spanie na brzuchu wywołuje wiele dyskusji i zdania w tej kwestii są podzielone. O ile macica dobrze chroni płód i nie ma powodu, aby unikać spania na brzuchu w pierwszym trymestrze ciąży, tak w późniejszym etapie – choćby ze względu na rozmiar brzucha – taka pozycja staje się niewygodna lub wręcz niemożliwa.

W trzecim trymestrze spanie na plecach wywiera nacisk na główne naczynia krwionośne dostarczające krew do macicy. Poza zawrotami głowy czy zgagą występującą u ciężarnych, taka pozycja może także zmniejszać dopływ tlenu do płodu. 

Bezsenność w ciąży 

Kobiety, które borykają się w czasie ciąży z brakiem snu, mogą w konsekwencji odczuwać fizyczne i psychiczne zmęczenie. To z kolei może utrudniać wykonywanie codziennych zadań. W niektórych przypadkach bezsenność może doprowadzić do depresji, a nawet ograniczyć wzrost płodu.

Odpoczynek w ciąży, fot. panthermedia

Nadmierny sen i uczucie zmęczenia 

Poza tym, że kobiety w ciąży mogą mieć problemy ze snem, występują również przypadki nadmiernej senności i uczucia zmęczenia. Widoczne jest to zwłaszcza w początkowej fazie ciąży. Jest to zupełnie naturalne zjawisko i nie powinno budzić podejrzeń. Winowajcą takiego stanu jest progesteron oraz huśtawka hormonalna.

W pierwszym trymestrze wytwarza się także łożysko, a to wiąże się z ogromnym wysiłkiem organizmu.

Stała obserwacja ginekologa 

Niezależnie od tego, czy kobiety cierpią na bezsenność czy nadmierny sen utrzymuje się zbyt długo, ciężarne powinny dokładnie obserwować swój stan i każdą wątpliwość konsultować z lekarzem prowadzącym. Istnieje wiele zupełnie naturalnych „objawów” ciąży, jednak noszenie pod sercem dziecka jest niezwykłym wydarzeniem dla każdej z kobiet, nic więc dziwnego, że wiele z nich poszukuje informacji na temat pojawiających się dolegliwości. Najważniejsze w czasie ciąży jest słuchanie własnego organizmu oraz znalezienie odpowiedniego lekarza prowadzącego, który właściwie przekaże wszelkie informacje.

Piśmiennictwo
Reklama
(0)
Komentarze