Zaloguj
Reklama

Czy istnieje korelacja pomiędzy dietą a ryzykiem raka szyjki macicy?

Ból jajników
Fot. panthermedia
Ból jajników
(0)

Według danych statystycznych rak szyjki macicy to jeden z najczęstszych nowotworów ginekologicznych. Nowoczesne metody leczenia dają szansę na całkowitą remisję pod warunkiem wczesnego wykrycia go. Dlatego tak ważna jest profilaktyka i wiedza na temat tego, jak kobieta powinna dbać o siebie, by zmniejszyć ryzyko zachorowania.

Reklama

Badania naukowe pokazują, że codzienna dieta może mieć wpływ na ryzyko zachorowania na niektóre z nowotworów.  Naukowcy dowiedli, że właściwe odżywianie się wspomaga układ odpornościowy, który z kolei pozwala eliminować HPV (wirus brodawczaka ludzkiego najczęściej przenoszony drogą płciową), a tym samym zmniejszać ryzyko powstania stanu nowotworowego, w tym raka szyjki macicy.

Badanie pokazało wyraźny związek pomiędzy dietą a ryzykiem zachorowania na nowotwór.

Naukowcy przeprowadzili badanie na ponad 300 tys. kobiet, którego wyniki sugerują korelację pomiędzy dietą a ryzykiem zachorowania. Zwiększone spożywanie warzyw i owoców bogatych w antyoksydanty mogą zmniejszać prawdopodobieństwo raka szyjki macicy. Warto więc wdrożyć do swojego jadłospisu m.in. następujące produkty:

  • owoce i warzywa,
  • węglowodany złożone, takie jak ryż pełnoziarnisty, makaron, chleb i kuskus,
  • orzechy, nasiona, oliwa z oliwek,
  • zioła i przyprawy, takie jak cebula i czosnek,
  • niskotłuszczowe produkty mleczne,
  • rośliny strączkowe, takie jak groch, soczewica i fasola.

Z kolei to, co należy ograniczyć lub całkowicie wyeliminować to tzw. produkty prozapalne. Przetworzona żywność o niskiej zawartości błonnika pokarmowego i bogata w cukry nasila stany zapalne i może przyczyniać się do rozwoju nowotworów, w tym raka szyjki macicy.

Warto wyeliminować lub ograniczyć następujące produkty:

  • pokarmy bogate w cukry,
  • przetworzone mięso i wędliny,
  • czerwone mięso,
  • pokarmy bogate w tłuszcze nasycone,
  • produkty, w których występują tłuszcze trans.

Dieta oparta o nawyki śródziemnomorskie

Badania sugerują także, że przeciwutleniacze występujące przede wszystkim w diecie śródziemnomorskiej – m.in. karotenoidy, witaminy z grupy A, C, E, D kwas foliowy – mogą przyczynić się do zmniejszenia zakażenia HPV, a co za tym idzie ograniczyć ryzyko raka szyjki macicy.

Warto pamiętać, że dieta czy domowe sposoby nie gwarantują całkowitej ochrony przed nowotworem. Konieczne są profilaktyczne badania i regularne wizyty u specjalistów.

Piśmiennictwo
Reklama
(0)
Komentarze