Zaloguj
Reklama

Menopauza a zespół jelita drażliwego

Ból brzucha
Fot. Panthermedia
Ból brzucha
(0)

Menopauza i zespół jelita drażliwego to teoretycznie dwa niepowiązane ze sobą problemy, w praktyce jednak okazuje się, że mają one wspólne mianowniki. Żeńskie hormony płciowe wpływają bowiem na czynność przewodu pokarmowego – wtedy, gdy pacjentka jest w okresie przekwitania, pojawiać się u niej mogą dlatego różne dolegliwości żołądkowo-jelitowe, jak i może dochodzić do nasilenia objawów zespołu jelita drażliwego.

Reklama

Na czynność jelit wpływ ma wiele różnych produkowanych w organizmie substancji – jednymi z nich są hormony płciowe, którymi są estrogeny oraz progesteron. Oddziałują one chociażby na czynność zlokalizowanych w przewodzie pokarmowym komórek mięśniowych, co wspiera prawidłowe przesuwanie treści pokarmowej w jelitach.

W sytuacji, gdy stężenia hormonów płciowych w organizmie kobiety ulegają zmniejszeniu, dochodzić może do pojawiania się różnych dolegliwości żołądkowo-jelitowych – u kobiet występować mogą wtedy zarówno biegunki, jak i zaparcia. Z tego właśnie powodu w przebiegu menopauzy – związanej ze spadkiem produkcji estrogenów i progesteronu – pacjentki mogą skarżyć się nie tylko na wahania nastroju, zaburzenia snu i uderzenia gorąca, ale i na zaburzenia czynności jelit.

Ostatecznie warto tutaj podkreślić, że tak jak menopauza i zespół jelita drażliwego zdecydowanie pozostają odrębnymi problemami, tak mają one ze sobą pewien związek i w okresie przekwitania może dochodzić do nasilenia dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego. Pacjentki, które zauważą u siebie taki problem, powinny przede wszystkim rozważyć zmiany swojej diety. Czasami pomagać mogą naprawdę drobnego rodzaju modyfikacje, przykładowo w przypadku zaparć rozwiązać problem może zwiększenie udziału błonnika w diecie.

Wtedy jednak, gdy zmiana diety nie przynosi rezultatu, należy skonsultować się z lekarzem - stosowanie na własną rękę np. środków przeczyszczających w przypadku zaparć, w razie ich nadużywania, może doprowadzić nawet i do nasilenia występujących u pacjentów problemów.

Piśmiennictwo
Reklama
(0)
Komentarze