Zaloguj
Reklama

Jak ustrzec się przed nietrzymaniem moczu?

Autor/autorzy opracowania:

Recenzenci:

  • Prof. dr hab. n. med. Anita Olejek (Konsultant Wojewódzki z Zakresu Położnictwa i Ginekologii - woj. śląskie). Dr n. med. Piotr Bodzek.

Źródło tekstu:

  • Forum Ginekologiczne

Kategorie ICD:


Jak ustrzec się przed nietrzymaniem moczu?
Fot. Pantherstock
(4)

W artykule przedstawiono czynniki ryzyka i profilaktykę nietrzymania moczu. Tekst zawiera wiele cennych praktycznych informacji dla pacjentek.

Problem niekontrolowanego wycieku moczu dotyczy średnio 8-20% kobiet w wieku 40-60 lat. Należy jednak zaznaczyć, że zaledwie 16-20% kobiet zgłasza się z tym problemem do lekarza. Dolegliwość ta uznawana jest za bardzo wstydliwą co wpływa na gorsze rezultaty leczenia przez opóźnianie przez pacjentki okresu zgłoszenia się do lekarza.

Profilaktyka nietrzymania moczu skierowana jest na eliminowanie czynników ryzyka. Oraz dodatkowo: propagowanie zdrowego trybu życia, odpowiednią dietę, gimnastykę, zwalczanie zaparć, zapobieganie otyłości, wczesne diagnozowanie oraz wczesne leczenie.

Czynniki ryzyka niemodyfikowalne;

1. Genetyczne:

  • trzy razy częściej występuje wysiłkowe nietrzymanie moczu u krewnych pierwszego stopnia (babcia, matka, siostra),
  • niektóre choroby uwarunkowane genetycznie (Ehlers-Danlosa, choroba Parkinsona), także zwiększają ryzyko wysiłkowego nietrzymania moczu
  • dziecięce moczenie bezwiedne (związane z genem na chromosomie 12q),
  • cukrzyca typu 1.

 2. Neurologiczne:

  • choroba Parkinsona,
  • udar mózgu, 
  • miażdżyca rozsiana,
  • choroby zwyrodnienia kręgosłupa.

 3. Anatomiczne:

  • obniżenie mięśni dna miednicy,
  • słaby cewkowy mechanizm skurczowy (nieprawidłowa praca mięśni).

 Czynniki wywołujące chorobę:

  • liczba przypadków nietrzymania moczu rośnie wraz z liczbą porodów,
  • porody dużych płodów,
  • operacje ginekologiczne.

Czynniki modyfikowalne, ktrych sami możemy się ustrzec dzięki prowadzeniu odpowiedniego styl życia:

  • stosowanie używek takich jak: kofeina orz alkoholu- przypuszcza się, że nadmierne stosowanie tych używek powoduje zwiększone parcie i nietrzymanie moczu z powodu parć naglących,
  • nieodpowiednia dieta oraz nieregularne spożywanie posiłków w ciągu doby co jest główną przyczyną dysfunkcji jelit,
  • zbyt mała aktywność fizyczna- zarówno zbyt niski jak i zbyt wysoki poziom aktywności fizycznej przyczynia się do wystąpienia nietrzymania moczu, 
  • zbyt duża masa ciała nie uwarunkowana chorobami genetycznymi. Otyłość można określić przez obliczenie wskaźnika masy ciała BMI, który u osób z otyłością przekracza 30, Oblicz swoje własne BMI: http://www.forumginekologiczne.pl/kalkulatory
  •  inne choroby  np. przebiegające z przewlekłym kaszlem.

Profilaktyka nieotrzymania moczu.

Profilaktyka obejmuje eliminację wielu czynników, które pośrednio lub bezpośrednio powiązane są ze sobą. Zaparcia, nieodpowiednia dieta, mała aktywność i wiele innych wyżej wymienionych czynników modyfikowalnych powoduje nietrzymanie moczu. W związku z tym duży nacisk w profilaktyce kładzie się na odpowiednią dietę, która powinna w dużej mierze opierać się na produktach łatwostrawnych, a także aktywności fizycznej oraz walce z nadwagą.

Ryzyko zmniejszysz poprzez:

  • uregulowanie czasu wypróżnień. Wygospodaruj więcej czasu na pobyt w ubikacji w czasie odpowiednim dla siebie. Nie wymuszaj na sobie zbyt dużej presji, z czasem organizm dojdzie do systematyczności. Początkowe próby nie zawsze wychodzą, więc warto być cierpliwym i dać sobie trochę czasu,
  • unikanie wstrzymywania wydalania moczu, opróżniaj pęcherz zawsze w mirę możliwości, kiedy odczuwasz potrzebę oddania moczu. Powstrzymywanie fikcji sprzyja zakażeniom dróg moczowym, które są jednym z czynników ryzyka wystąpienia nieotrzymania moczu,
  • spożywanie dużej ilości błonnika. Odpowiednia dieta powinna być również bogata w duże ilości owoców i warzyw. Pij nektary z przetartych owoców i warzyw, a także jedz pieczywo bogate w błonnik. Wszystko to wpłynie na prawidłowy pasaż jelitowy co ułatwi defekację i pozwoli Ci uniknąć zaparć, 
  • spożywanie posiłków powoli, w spokoju, o stałych porach
  • odpowiednie nawodnienie. Prawidłowa ilość wypijanych płynów powinna wynosić przynajmniej 2,5 litra na 24 godziny. W czasie bardzo dużych upałów lub w czasie wzmożonego wysiłku fizycznego nawet do 5 litrów na dobę. Ważne jest również, aby wypijane płyny były dozowane w ciągu całej doby nawet nocą w razie potrzeby, najlepiej niegazowane,
  • odpowiednia ilość ruchu wpłynie korzystnie na ruchy jelitowe. Dużo spaceruj, tańcz, stosuj aktywny wypoczynek (basen, praca w ogrodzie, jazda na rowerze),
  • stosowanie biernej gimnastyki mięśni przepony moczowo-płciowej (ćwiczenia Kegla). Ćwiczenia polegają na napinaniu i rozluźnianiu mięśnia dźwigacza odbytu w seriach 8-12 skurczów trwających kilka sekund z 6 sekundową przerwą między skurczami. Ćwiczenia mogą być wykonywane w dowolnym czasie podczas codziennych czynności. Można je wykonywać w każdej pozycji (stojącej, leżącej, klęczącej itp.) lub w podczas pobytu w toalecie,
  • prawidłowe podnoszenie ciężkich przedmiotów oraz minimalizację ich podnoszenia, ciągnięcia, pchania,
  • uczęszczanie w czasie ciąży do szkoły rodzenia, podczas której będziesz mogła nabyć odpowiednią wiedzę na temat prawidłowej techniki parcia oraz relaksacji mięśni krocza,
  • unikanie zakażenia dróg moczowych poprzez odpowiednią higienę okolic intymnych (podmywanie co najmniej dwa razy dziennie, podczas miesiączki częściej, osuszanie oraz podcieranie zawsze w kierunku okolicy odbytu).

Kobiety, które należą do grypy zwiększonego ryzyka zachorowania powinny szczególnie uwzględnić w życiu codziennym czynności, które minimalizują ryzyko wystąpienia nietrzymania moczu. Wiedza i wczesna profilaktyka wysuwają się na pierwszy plan w drodze do pełnego sukcesu. Niestety nie zawsze można się ustrzec tego przykrej choroby – wtedy najważniejsza jest szybka diagnostyka i leczenie, które sprzyjają całkowitemu wyleczeniu.

(4)
Reklama
Komentarze