Zaloguj
Reklama

Zaburzenia miesiączkowania u kobiet uprawiających sport

Autor/autorzy opracowania:

Źródło tekstu:

  • Zaburzenia miesiączkowania u sportsmenek. V. Skrzypulec, O. Lindert, M. Morawiec, K. Nowosielski, A. Drosdzol, M. Klimanek. Ginekologia praktyczna

Zaburzenia miesiączkowania u kobiet uprawiających sport
Fot. ojoimages
(4)

Mimo licznych zalet uprawiania sportu, kobiety trenujące wyczynowo muszą liczyć się również z negatywnymi aspektami aktywności fizycznej.

Zaburzenia miesiączkowania

Zbyt nasilone treningi mogą prowadzić do tzw. triady sportsmenek. Jest to zespół objawów cechujących się zaburzeniami odżywiania, cyklu miesiączkowego oraz obniżenia gęstości tkanki kostnej.

W wyniku zaburzeń wydzielania niektórych hormonów dochodzi do pierwotnego lub wtórnego braku miesiączkowania, rzadkiego miesiączkowania lub niewydolności fazy lutealnej. Leczenie zaburzeń wymaga współpracy zarówno internisty, psychiatry jak i dietetyka. Ogromne znaczenie ma wypracowanie prawidłowych nawyków żywieniowych.

Jak uchronić się przed zaburzeniami?

Ważna jest suplementacja wapnia, witamin z grupy B, żelaza i cynku. Korzystne efekty daje terapia estrogenowo-progesteronowa lub niskodawkowe dwuskładnikowe środki antykoncepcyjne, dzięki czemu można utrzymać prawidłową gęstość tkanki kostnej, chronić endometrium oraz regulować cykle miesiączkowe. Zaburzenia miesiączkowania dotyczą od 31 do 48% kobiet wyczynowo uprawiających sport. Dla porównania – w ogólnej populacji zaburzenia te dotyczą około 20% kobiet.
 

fot. ojoimages

Kto może być narażony na zaburzenia?

Wykazano, że kobiety uprawiające lekkoatletykę 3-20 razy częściej uskarżają się na zatrzymanie miesiączkowania. Dodatkowo lekkoatletyczki częściej mają nieregularne cykle miesiączkowe i plamienia. Około 2,7 razy częściej niż u reszty kobiet cykle miesiączkowe sportsmenek trwają ponad 32 dni. Podobnej grupy dotyczy problem nie występowania miesiączki przez co najmniej 3 miesiące.

Badania przeprowadzone na grupie polskich sportsmenek wykazały, że regularność treningów wpływa na zaburzenia miesiączkowania. Im bardziej regularne ćwiczenia, tym częstsze nieregularne cykle i bolesne miesiączkowanie. Zauważono również, że liczba godzin intensywnych treningów w ciągu tygodnia wpływa na wydłużenie krwawienia miesiączkowego.

(4)
Reklama
Komentarze