Zaloguj
Reklama

Zaburzenia miesiączkowania u kobiet uprawiających sport

Autor/autorzy opracowania:

Źródło tekstu:

  • Zaburzenia miesiączkowania u sportsmenek. V. Skrzypulec, O. Lindert, M. Morawiec, K. Nowosielski, A. Drosdzol, M. Klimanek. Ginekologia praktyczna

Zaburzenia miesiączkowania u kobiet uprawiających sport
Fot. panthermedia
(4)

Mimo licznych zalet uprawiania sportu, kobiety trenujące wyczynowo muszą liczyć się również z negatywnymi aspektami aktywności fizycznej.

Reklama

Zaburzenia miesiączkowania

Zbyt nasilone treningi mogą prowadzić do tzw. triady sportsmenek. Jest to zespół objawów cechujących się zaburzeniami odżywiania, cyklu miesiączkowego oraz obniżenia gęstości tkanki kostnej.

W wyniku zaburzeń wydzielania niektórych hormonów dochodzi do pierwotnego lub wtórnego braku miesiączkowania, rzadkiego miesiączkowania lub niewydolności fazy lutealnej. Leczenie zaburzeń wymaga współpracy zarówno internisty, psychiatry jak i dietetyka. Ogromne znaczenie ma wypracowanie prawidłowych nawyków żywieniowych.

Jak uchronić się przed zaburzeniami?

Ważna jest suplementacja wapnia, witamin z grupy B, żelaza i cynku. Korzystne efekty daje terapia estrogenowo-progesteronowa lub niskodawkowe dwuskładnikowe środki antykoncepcyjne, dzięki czemu można utrzymać prawidłową gęstość tkanki kostnej, chronić endometrium oraz regulować cykle miesiączkowe. Zaburzenia miesiączkowania dotyczą od 31 do 48% kobiet wyczynowo uprawiających sport. Dla porównania – w ogólnej populacji zaburzenia te dotyczą około 20% kobiet.

fot. ojoimages

Kto może być narażony na zaburzenia?

Wykazano, że kobiety uprawiające lekkoatletykę 3-20 razy częściej uskarżają się na zatrzymanie miesiączkowania. Dodatkowo lekkoatletyczki częściej mają nieregularne cykle miesiączkowe i plamienia. Około 2,7 razy częściej niż u reszty kobiet cykle miesiączkowe sportsmenek trwają ponad 32 dni. Podobnej grupy dotyczy problem nie występowania miesiączki przez co najmniej 3 miesiące.

Badania przeprowadzone na grupie polskich sportsmenek wykazały, że regularność treningów wpływa na zaburzenia miesiączkowania. Im bardziej regularne ćwiczenia, tym częstsze nieregularne cykle i bolesne miesiączkowanie. Zauważono również, że liczba godzin intensywnych treningów w ciągu tygodnia wpływa na wydłużenie krwawienia miesiączkowego.

Reklama
(4)
Komentarze