Zaloguj
Reklama

Jak dbać o siebie przed zajściem w ciążę?

Autorzy: Anna Malek
Kobieta dbająca o sylwetkę
Fot. medforum
Kobieta dbająca o sylwetkę
(0)

Wiele kobiet na wieść o ciąży zmienia swoje przyzwyczajenia. Tymczasem warto pomyśleć o przygotowaniu swojego organizmu jeszcze przed momentem zapłodnienia.

Reklama

Spis treści:

  1. Używkom mówimy: Nie!
  2. Zadbaj o kondycję fizyczną
  3. Zdrowe odżywianie

Używkom mówimy: Nie! 

Rzucanie palenia na początku ciąży jest jak najbardziej prawidłowym odruchem. Należy jednak pamiętać o tym, iż nagłe zaprzestanie palenia tytoniu jest dla uzależnionego organizmu dużym szokiem. Wiąże się to z dużą dawką stresu, który jak wiadomo nie wpływa pozytywnie na maluszka. Warto zatem pomyśleć o wprowadzeniu tego typu zmian jeszcze przed zajściem w ciążę. Dzięki temu nie tylko zdążymy przyzwyczaić się do nowej sytuacji, ale również nasz organizm będzie miał czas na usunięcie nagromadzonych toksyn.


Zdrowa kobieta, fot. pantherstock

Zadbaj o kondycję fizyczną 

Wzmocnienie mięśni przed zajściem w ciążę jest szczególnie istotne dla kobiet prowadzących siedzący tryb życia. Poród będzie wymagał dużego nakładu sił oraz dobrej kondycji fizycznej ciała. Odpowiednio wzmocnione mięśnie pomogą również w całym przebiegu ciąży. Wyniki badań wykazały, że prowadzenie siedzącego trybu życia może wpływać na występowanie przedwczesnych porodów. Dodatkowy ruch pomoże także w zmniejszeniu nadwagi, jeżeli istnieje taka konieczność. Prawidłowa waga matki ma zaś znaczący wpływ na zdrowy rozwój dziecka. Najlepiej wybrać taki typ aktywności fizycznej, który z powodzeniem będzie można kontynuować w czasie ciąży. Może to być na przykład pływanie, spacery lub joga.

Zdrowe odżywianie  

Tak samo jak w przypadku używek, wszelkie zmiany lepiej jest wprowadzać stopniowo. Dieta powinna być odpowiednio urozmaicona. Posiłki najlepiej jest spożywać regularnie (5 razy dziennie). W jadłospisie nie może zabraknąć: produktów wielozbożowych, mleka i produktów mlecznych, zróżnicowanych źródeł białka (rośliny strączkowe, ryby, jaja, mięso), a także tłuszczy roślinnych. Warto również szczególnie zadbać o odpowiednie nawodnienie organizmu. W tym celu powinno się spożywać ok. 2 – 2,5 l. płynów dziennie (z czego większość powinna stanowić woda). Część produktów należy ograniczyć lub nawet wyeliminować z diety. Są to: słodycze, kawa, alkohol oraz sól. Na sześć miesięcy przed planowanym zapłodnieniem można rozpocząć suplementację kwasem foliowym, którego odpowiedni poziom jest kluczowy dla prawidłowego rozwoju płodu, zwłaszcza w pierwszym trymestrze ciąży.


Zdrowe odżywianie, fot. pantherstock

Optymalne przygotowanie organizmu do ciąży jest możliwe jedynie w przypadku planowanego zapłodnienia. Warto jednak pomyśleć o wprowadzeniu zmian nawet wtedy, gdy nie planujemy ciąży, ale gdy jej zaistnienie jest możliwe. Szczególnie, iż tego typu dobre nawyki mają pozytywny wpływ na nasze zdrowie, bez względu na to czy jesteśmy, czy nie jesteśmy przyszłymi mamami.  
 

Piśmiennictwo
Reklama
(0)
Komentarze