Zaloguj
Reklama

Prawidłowe nawyki toaletowe

Prawidłowe nawyki toaletowe
Fot. medforum
(5)

Załatwianie potrzeb fizjologicznych to temat tabu. Konsekwencją takiego stanu rzeczy jest wciąż niewystarczająca wiedza wśród kobiet  jak prawidłowo robić siusiu. A to, w jaki sposób korzysta się z toalety, ma ogromny wpływ na zdrowie, między innymi na mięśnie dna miednicy. Jak zatem powinna wyglądać prawidłowa toaleta? Oto kilka wskazówek.

Reklama

Z toalety korzysta się wielokrotnie w ciągu dnia. Niewiele kobiet zastanawia się, czy korzysta z niej w prawidłowy sposób. A jest to bardzo ważne – złe przyzwyczajenia w toalecie mogą obciążać dno miednicy.

Jak zatem prawidłowo korzystać z toalety? Oto trzy zasady.

Właściwa pozycja na sedesie

Pozycją naturalną do wypróżniania się gatunku ludzkiego jest pozycja kuczna. W czasie oddawania moczu powinno się mieć wyprostowane plecy. Chodzi o to, by cewka moczowa była kierowana w dół, wtedy możliwe jest pełne wypróżnienie.

Nie należy oddawać moczu „na narciarza”. Mowa tutaj o pozycji, którą większość przyjmuje korzystając z publicznej toalety (pośladki w powietrzu, ręką podpieramy się o ścianę). W takiej pozycji dochodzi do napinania się mięśni nóg, pośladków oraz dna miednicy, to zdecydowanie utrudnia wypróżnienie. Ponadto wymusza wypieranie moczu z pęcherza. Utrudnione jest przy takiej pozycji całkowite opróżnienie pęcherza, w konsekwencji może dojść do niebezpiecznego zalegania moczu, który może powodować stany zapalne.  

Ważne! Mając zastrzeżenia co do poziomu higieny publicznych toalet, warto zaopatrzyć się w specjalne jednorazowe nakładki na deskę klozetową.

Nie należy przeć na toalecie

Niewskazane jest „wyduszanie” moczu. Należy pamiętać, że oddawanie moczu odbywa się siłą pęcherza i nie musi być wspomagane odruchem parcia.

Warto siadając na sedesie w prawidłowej postawie, rozluźnić się najpierw, głęboko odetchnąć, następnie westchnąć przy wdechu, rozluźnić twarz. Pozwoli to mięśniom przejść z funkcji zamykania do funkcji otwierania. Parcie to duże obciążenie dla mięśni dna miednicy oraz aparatu więzadłowego podtrzymujące organy miednicy mniejszej. Wspomaganie mikcji parciem wielokrotnie w ciągu dnia z czasem prowadzi do obniżenia narządów miednicy mniejszej, dlatego też należy tego w miarę możliwości unikać.

Prawidłowe oddwanie moczu, fot. panthermedia

Po opróżnieniu pęcherza dobrze jest napiąć świadomie mięśnie dna miednicy. Będzie to sygnałem, że zakończył się proces wypróżniania i mięśnie powinny wrócić do swojej funkcji zamykania i utrzymywania wszystkiego na miejscu.

Piśmiennictwo

Źródło tekstu:

  • B. Cantieni: Tigerfeeling. Trening mięśni dna miednicy metodą Cantienica. Wydawnictwo Edra Urban&Partner. Wrocław 2017.

Reklama
(5)
Komentarze