Zaloguj
Reklama

Prawidłowe nawyki toaletowe

Ubikacja, sedes
Fot. medforum
Ubikacja, sedes
(4)

Załatwianie potrzeb fizjologicznych to temat tabu. Konsekwencją takiego stanu rzeczy jest wciąż niewystarczająca wiedza wśród kobiet  jak prawidłowo robić siusiu. A to, w jaki sposób korzysta się z toalety, ma ogromny wpływ na zdrowie, między innymi na mięśnie dna miednicy. Jak zatem powinna wyglądać prawidłowa toaleta? Oto kilka wskazówek.

Reklama

Jak często powinno się oddawać mocz

Żelazna zasada jest taka, że nie powinno się ani przetrzymywać moczu ani robić siusiu na zapas – może to bowiem skutkować rozregulowaniem naturalnych mechanizmów kontrolujących wydalanie.

  • regularne przetrzymywanie moczu może stopniowo prowadzić do nadmiernego rozciągnięcia pęcherza. Powoduje to, że ściany stają się cieńsze i tracą siłę skurczową, co w konsekwencji może skutkować przepełnianiem pęcherza i nietrzymaniem moczu z przepełnienia,
  • zbyt częste opróżnianie pęcherza po jakimś czasie spowoduje, że jego objętość znacznie się zmniejszy. Mięśniówka pęcherza stanie się mniej sprawna i elastyczna, ponieważ wskutek pozbawienia jej gimnastyki związanej z rozciąganiem i kurczeniem stanie się grubsza, a także sztywniejsza. Tak samo siła skurczu mięśnia wypieracza moczu będzie osłabiona.

Ważne! Najlepiej wsłuchać się w organizm, a konkretnie swój pęcherz i opróżniać go tylko wtedy, kiedy odczuwa się parcie. Należy unikać długiego wstrzymywania moczu i jego zalegania w pęcherzu.

Zdrowa kobieta zazwyczaj opróżnia pęcherz 3-7 razy w ciągu dnia, mniej więcej co 3 godziny i maksymalnie 1 raz w nocy. Jednorazowo powinno się wydalać około 300-550 ml moczu. Przy założeniu, że wypija się w ciągu doby prawidłową ilość płynów (1,5-2 litry). Nie jest to jednak reguła. Wszystko uwarunkowane jest budową ciała, a także trybem życia (rodzaj oraz ilość aktywności fizycznej).

Ważne! Należy pamiętać, że przyjmowanie niektórych substancji wpływa na zwiększenie częstotliwości mikcji u wielu osób. Są to m.in. kawa, alkohol, jak i ostre przyprawy.

Piśmiennictwo

Źródło tekstu:

  • B. Cantieni: Tigerfeeling. Trening mięśni dna miednicy metodą Cantienica. Wydawnictwo Edra Urban&Partner. Wrocław 2017.

Reklama
(4)
Komentarze