Zaloguj
Reklama

Zmiana diety może zmniejszyć ból podczas miesiączki

Zmiana diety może zmniejszyć ból podczas miesiączki
Fot. panthermedia
(0)

Miesiączka to stan, który każda z kobiet przechodzi inaczej. Niektóre z nich nie odczuwają żadnego bólu, dla innych z kolei objawy okresu są bardzo dotkliwie. Najnowsze badania sugerują wstępnie, że zmiana nawyków żywieniowych może pomóc pozbyć się niektórych dolegliwości.

Reklama

Kobiety łagodzą niektóre objawy miesiączki, takie jak wzdęcia czy ból, za pomocą dostępnych bez recepty leków. Nie zawsze jednak tabletki są dobrym rozwiązaniem. Istnieją dowody na to, że spożywanie lub unikanie niektórych pokarmów może przyczynić się do lepszego samopoczucia w trakcie menstruacji.

Statystycznie aż 90 proc. kobiet doświadcza objawów napięcia przedmiesiączkowego, które obejmuje m.in.:

  • skurcze,
  • ból dolnej części pleców,
  • ogólne osłabienie,
  • wahania nastroju,
  • zaparcia lub biegunki,
  • bóle głowy,
  • tkliwość piersi,
  • problemy z cerą.

Owoce i warzywa pomocne również w czasie miesiączki

O dobroczynnym działaniu i owoców i warzyw wiadomo już od dawna, jednak badania sugerują, że błonnik w nich zawarty może być również niezwykle pomocny w okresie menstruacji. Warto wdrożyć tego typu produkty do każdego posiłku. Dodatkowym źródłem błonnika jest także siemię lniane oraz nasiona chia. Eksperyment przeprowadzony w 2018 roku pokazał, że u kobiet stosujących dietę wegetariańską stwierdzono mniejszą ilość skurczów oraz zmniejszenie bólu menstruacyjnego.  

Omega-3 w walce z bólem menstruacyjnym

Omega-3 ma wpływ na ból menstruacyjny, szczególnie wśród młodych kobiet. Badania z 2012 pokazały, że dostarczenie tych kwasów tłuszczowych zmniejsza dolegliwości u osób w wieku 18-22 lat. Właśnie takie wnioski wyciągnięto dzięki eksperymentowi, w którym kobiety podzielono na dwie grupy. Jedna z nich przyjmowała suplementy, w skład których wchodziły kwasy omega-3, z kolei druga stosowała placebo.

Uczestniczki przyjmujące prawdziwe suplementy odczuwały znacznie mniejszy ból w trakcie miesiączki.

Kwasy tłuszczowe omega-3 można znaleźć m.in. w produktach:

  • różnego rodzaju ryby: łosoś, tuńczyk, sardynki,
  • siemię lniane i olej lniany,
  • nasiona chia,
  • orzechy włoskie,
  • olej sojowy i rzepakowy.

W trakcie miesiączki warto dostarczać żelazo

Miesiączka to czas, w którym następuje spadek poziomu żelaza w organizmie. Wynika to z faktu krwawienia i może przyczynić się w skrajnych przypadkach do anemii.

Na takie konsekwencje szczególnie narażone są kobiety, które w trakcie okresu obficie krwawią. Jedno z badań pokazuje, że wśród uczestniczek eksperymentu, które dostarczały w swojej diecie żelazo pochodzące z pokarmów roślinnych, występowało mniejsze ryzyko pojawienia się objawów związanych z miesiączką w porównaniu z grupą, która spożywała ich mniej.

Menstruacja, dolegliwości związane z miesiączką, fot. panthermedia

Pokarmy bogate w żelazo obejmują m.in.:

  • wołowina i wątroba wołowa,
  • wzbogacone płatki śniadaniowe,
  • tofu,
  • fasola i soczewica,
  • szpinak,
  • gorzka czekolada.

Piśmiennictwo
Reklama
(0)
Komentarze